על פי משל המערה של אפלטון, היציאה ההדרגתית מחשכת המערה אל אור השמש משולה ליציאה מבורות לדעת ומעבדות לחירות. הרעיונות שבמשל הם: מעבר מחושך והגבלה אל אור וחופש, מעותק וצללים למקור, מבורות לאידאות, אמת וקנון. לבסוף, המעבר אל הידע כרוך בסבל ומאמץ מייסר.
הרעיון שהמעבר מבורות לידע כרוך בסבל ובייסורים עורר אצלי התנגדות רבה. לפי הניסיון שלי עד עתה, המעבר מאי הידיעה אל הידיעה הוא אחד מגורמי האושר. להגיע אל הידע לא פחות מהנה מאשר להיות בעליו. אמנם לא הייתי מודעת לזה עד עכשיו, אבל לעיתים אני מחפשת נושאים הקשים לי במיוחד כדי להרגיש את תחושת התזוזה של גלגלים חלודים במוחי. כמובן שהדעת שאבקש היא כזו שמעניינת אותי אבל גם תהליך רכישתה מהנה.
מוחמד אלגזאלי, "משחר נעוריי ...לא פסקתי לחדור לתהומות הים העמוק ולצלול במעמקיו כצלול גיבור עז רוח ולא כפחדן זהיר. אל כל מחשך פרצתי, עם כל הסתומות נפתלתי, בכל מצולה צללתי, ואבחן עיקרי כל כיתה, בבקשי לגלות סודות כל דרך...הצימאון להגיע אל חקר האמת של הדברים היה משוש דרכי עוד משחר ילדותי. היה זה יצר טבע, שטבע אללה בליבי, ולא עניין של רצון והתאמצות"
ברטרנד ראסל, "למען מה חייתי. שלושה רגשות עזים, פשוטים אך כובשים, משלו בחיי: תשוקה לאהבה, תאווה לידע וחמלה מייסרת כלפי הסבל האנושי...ברגש ובלהט חיפשתי דעת. רציתי להבין את לב האדם. רציתי להבין את סדר היקום ואת מהלכי הכוכבים. גם ניסיתי לעמוד על החוקיות המתמטית אשר מושלת בטבע וקובעת את הסדרים הקבועים שמעבר לתופעות המשתנות."
אצל הרבה ילדים קיימת הנאה טבעית מרכישת ידע. כל פעוט בעגלה מצביע על סביבתו כל הזמן ושואל: "מה זה?" משהו קורה לילדים כך שכשהם מגיעים לתיכון, מעטים עדיין מבטאים את הסקרנות הזו. זהו אינו תהליך טבעי של התבגרות, אלא טעות לה גורמת המערכת.
מספיק שנחשוב על המורה עם 30-40 ילדים בכיתה שכועס/ת על הילדים "שהמשיכו בחוברת" וכך הפריעו לנוחות ההוראה (יש יותר לבדוק, למורה לא ברור מה הילד יודע, הילד מפריע כי משתעמם). ילדים אלו סקרנים ורצו להתקדם ולדעת עוד, אולם המורה "מכבה" את להבת הסקרנות שלהם בסירוב שלא להתאים את הלמידה אליהם אלא לצפות מהילד שיתאים את עצמו אל התכנית של המורה. בנוסף, החלוקה לכיתות לפי גיל היא פעמים רבות שרירותית ולא משקפת את השלב ההתפתחותי בו נמצאים החשיבה והידע של הילד/ה. כך 2-3 הילדים שמתאימים לרמה בה מלמדים בכיתה נהנים ואילו שאר הילדים שמתאימים לשתי הרמות העוקבות (במקרה הטוב) סובלים. הילדים שעוד לא הגיעו לרמת הממוצע של אותו גיל חשים עלבון וכעס והילדים שעברו את רמת הממוצע משתעממים ומתייאשים. שתי קבוצות הילדים הללו יגיעו לתיכון ללא אהבת הלמידה. שוב המערכת בסירבולה מצפה מהילד שיתאים את עצמו אליה במקום להיפך.
אחד האתגרים של מורים בתיכון צריך להיות למצוא את הדרך לאפשר לילדים לחזור ולבטא את הסקרנות הטבעית שלהם, במקום לכפות עליהם ייסורי למידה. תהיו בטוחים שהסקרנות עדיין שם, מי יותר ומי פחות ולא כלפי כל נושא לימודים, בדיוק כמו אצל מבוגרים, אבל היא שם.
הציטוטים לקוחים מהספר, "כל שצריך להיות אדם. מסע בפילוסופיה חינוכית" אנתולוגיה בעריכת נמרוד אלוני.
התמונה הראשונה לקוחה מ- zenbrush
התמונה השניה היא של Melissa Manfull
מתוך משל המערה של אפלטון:
"צייר-נא בנפשך מצב כדלהלן, ויהא לך משל לתכונתנו הטבעית, אשר לחינוך וחוסר-חינוך. תאר לך בני אדם השוכנים מתחת לפני האדמה במעין מערה...בתוכה הם אסורים מילדותם... עד שאין בידם לשנות מקומם...ולהסב ראשם...הרחק מאחוריהם...דולק אור של אש... לאורך החומה (שמאחוריהם) נושאים בני אדם כלים...ופסלי אנשים ובעלי חי העשויים אבן ועץ...אחד מהם יותר מכבליו ויוכרח לפתע לקום, להפנות צווארו, ללכת ולהביט כלפי האור, ובכל אלה יתייסר בייסורים, ומחמת הנצנוץ לא יוכל להביט אל הדברים הללו שאז ראה צלליהם... אם אף יכריחנו להביט אל האור עצמו, כלום לא תכאבנה עיניו ויפנה עורף ויברח אל אותם המראות שהוא מסוגל לראותם... ואם מי שהוא ימשכנו משם בכוח בעלייה הקשה והתלולה, ולא ירפה עד שימשכנו החוצה אל אור השמש, כלום לא יתייסר בייסורים ויתרעם, ואם יגיע אל אור היום, יסנוור הזוהר את עיניו ולא יוכל לראות אף דבר מהדברים האמיתיים, כפי שהם נקראים עכשיו?... בסופו של דבר יראה את השמש, - לא דמיונותיו על פני המים ...אם האיש שכך עלה לו, ישוב וירד, וישב במושבו הישן – כלום לא תחשכנה עיניו כשלפתע יבוא לשם מאור השמש?...ובטרם ירגיל עיניו (לחושך) – כלום לא יהא לצחוק, ויאמרו עליו שחזר מעלייתו למעלה בעיניים מקולקלות...כלום לא יהרגוהו?