יום שישי, 26 במרץ 2010

הדרכת עמיתים בלימוד מדעים - כיצד ליישם?

כיצד ניתן ליישם את הרעיון של שילוב שאלות והדרכת עמיתים בלימוד ביולוגיה בתיכון? נראה לי שחלק מהשיעורים בהחלט יכולים לשלב הדרכת עמיתים לפי הדרך שאריק מזור מציע. זו דרך המאפשרת לתת הזדמנות לתלמידים שלומדים היטב תוך דיון ושיתוף פעולה, להפנים וליישם את הנושא הנלמד. בנוסף, כפי שראיתי בהתנסויות שלי בהוראה, שילוב דיון בשיעור לא רק מוסיף עניין לשיעור אלא גם יוצר קשר רגשי אל הנושא הנלמד ולכן אני מאמצת את הצעתה של יהודית אמיר בחום ורואה בהמצאת שאלות חשיבה טובות את החלק החשוב בהכנה לשיעור. 
הדרך בה הייתי מיישמת את הרעיון של מזור היא לשלב אותו בשיעור כמו אחד הכלים הרבים ליצירת מעורבות של תלמידים בשיעור. לדוגמה, לחלק את הנושא למודולים לפי העקרונות הנלמדים, בכל מודול ללמד את הנושא או העקרון באמצעות מצגת של 10 דק' (לטובת התלמידים שמעדיפים ישר לעניין ומסודר) ואז אפשר לנהל דיון עם כל הקבוצה או לשאול שאלות עקרוניות, תשובות, הצגת כרטיסי תשובות, הערכת שיעור העונים נכון, דיון עמיתים, וסיכום.
יתרון נוסף שיש בעיני לשיטה טמון בכך שהיא מבוססת על לימוד מונחה עקרונות. זהו נושא שמאד מעסיק אותי ובחלקו נוגע בשימוש בעקרונות הביולוגים להרכבת שאלות - ולכן אתייחס בעתיד.

אודה מאד למי שיגיב ויכתוב את דעתו על השיטה של מזור או רעיונות ליישומים אפשריים בתחומי דעת נוספים

4 תגובות:

  1. תגובה זו הוסרה על ידי המחבר.

    השבמחק
  2. כמישהי שמגדירה את עצמה אוטודידקטית, אני חושבת שצריך להיות דגש על הלימוד העצמי.

    ענבר.

    השבמחק
  3. תודה על תגובתך. אם אני מבינה נכון, מה שנראה לך חסר הוא ההתייחסות האישית לכל משתתף בכיתה. זה עלה גם בדעתי, אבל במחשבה שנייה אולי העובדה שהמורה עובר בין התלמידים מאפשרת לו להתייחס לכ"א בנפרד

    השבמחק
  4. אני לא רוצה להשמע רע..
    אבל את מערכת החינוך אני לא מחבבת במיוחד.
    עצם הרעיון של ישיבה בכיתה מפתחת מצב של איבוד עניין והעדר חקר,
    לצערי הלימודים היום מתבצעים בצורה של "כזה ראה וקדש"

    אני מאמינה שהלימוד צריך להתבצע בצורה שבה המורה משמש כעמוד האש של התלמיד, ולא כאלוהים שלו.

    ענבר.

    השבמחק