יום שני, 20 בספטמבר 2010

מיומנה של מורה מתחילה: אתגרים

ובכן שבועיים עברו. קשה מאד. יש גם חלקים מהנים.

הקשיים:
1. עומס גדול. הכנת השיעורים, והמחשבות על דרכי ההתמודדות עם הקשיים שאינם קשורים לידע.
2. רעש בכיתה. בעיקר בכיתות הגדולות מ-25 ילדים.
3. בכיתות המגמה "צריך להספיק את החומר" ואין זמן להעשרה והרחבה.

ההתמודדות:
1. להגיע אל הילדים ממקום חזק וסמכותי. לא אוטוריטטיבי אלא ממקום ששם את הגבולות להתנהגות שלהם כקבוצה.

2. אני מבקשת עזרה, עצות, וטכניקות ממורים ותיקים ומתלמידים בעבר ובהווה.

מהתגובות שקיבלתי:
א. "לא יכול להיות, זו כיתה עם אפס בעיות משמעת. תני לי שמות..."
ב. "נכון, לימדתי שם והכיתה הזו באמת קשה. נראה לי שזה משום שזו כיתה גדולה. קחי שלושה ילדים מפריעים כדוגמה וקראי להם לפגישה עם המנהל בבוקר למחרת."
ג. "כשיש לי רעש בכיתה אני עוזבת את תוכנית הלימודים ומספרת סיפור הקשור לנושא רק באופן כללי. ככל שהסיפור הוא אישי על ניסיוני כך יותר טוב.    לדוגמה, למדתי בקורס שבו הייתי צריכה להכין עבודה על מלריה, הלכתי לחפש חומר ולא ידעתי על מה לכתוב..."
ד. "את צריכה להבין שהמטרות שלהם שונות מהמטרות והאידיאולוגיה שלך. שמו אותם בכיתה וסגרו את הדלת. עכשיו הם צריכים לשבת שיעור שלם להקשיב לשיעור בנושא שלא מעניין אותם. הם לא היו בוחרים מרצונם לדעת יותר בנושא הזה. המטרה היחידה שלהם במצב כזה אינה לרכוש דעת ולהחכים אלא לקבל את תעודת הבגרות בסיום הלימודים. הם שם בשביל הציון והתעודה."
ה. "המורה-חונך שלי אמר לי שיותר קל להם ללמוד ולהיות בשקט כי כשהם מרעישים ועושים בעיות קשה להם יותר בחיים - מציקים להם בטלפונים ומכתבים להורים וקוראים להם למנהל ונותנים להם עונשים"

ולכן מסקנות הביניים שלי הן:
עלי להיות ברורה במה שאני מצפה מהם. עלי להבהיר כיצד אני מצפה שהם יתנהגו בשיעורים שלנו. לקבל שחלק מהסיבה שהם בבית הספר היא האפשרות לקבל תעודת בגרות בסופו. בוודאי בתחילת השנה כשהם עוד לא יודעים אם יהיה להם מעניין ואם כדאי להם לדעת את מה שיש לי ללמד אותם.

זה קצת ביהביוריזם כמו שמתנהגים עם ילדים קטנים. אבל זה יעזור לתלמידים הטובים. שעשו והגישו את העבודה שנתתי, שישבו בשיעור בשקט והקשיבו, ודיברו רק כשהיה מתאים ולא נכנסו זה לדבריו של האחר, והניחו את הפלאפון בתיק והתיק למטה, ולא שיחקו בפלאפון בזמן השיעור, ולא זרקו ניירות, ולא הרביצו וקיללו אחד את השני. תגמול התלמידים האלו לעומת האחרים הוא ביטוי להערכה של ההתנהגות שלהם. חוסר התייחסות מתאימה למי שלא מגיש וכו' וכו', הוא זילזול במאמצי הילדים הטובים. ובכן, שבחים למי שמשתף פעולה, עבודה בזוגות במקום פרונטלי, עבודה עם המשו"ב...

עם ילדי המגמה ביא' אנחנו לומדים על מע' העצבים. לקראת סוף היחידה נתתי להם לקרוא מתוך "האיש שחשב שאישתו היא כובע" מאת אוליבר סאקס. ספר זה כתוב בצורה מרתקת ומתאר חולים הלוקים בפגיעות עצביות שונות. אלו הם טקסטים שיכולים להרגיל את הילדים לדרך החשיבה הנוירולוגית. מצאתי כותבים נוספים המציעים שימוש בספר זה להוראה. ויש אף מערכי שיעור ומבחנים המבוססים על הספר. חילקתי לכ"א סיפור מהספר וביקשתי לתאר בכמה מילים את הבעיה של החולה, לכתוב את פתרון הבעיה ולהביע את דעתם על המצב ופתרונו.
ולסיום, לכל מי שמגיע ומבקר. מורה או לא מורה, חדש או ותיק, בבקשה, תכתבו בתגובה רעיונות להתמודדות עם בעיות משמעת. כל עצה תעזור.
תודה מראש

4 תגובות:

  1. ראשית, כל הכבוד על האנרגיות והמוטיבציה!
    חוץ מזה, מרגישים הבדל אחרי סוכות, הלך הרוח בבית הספר משתנה, רואים את התלמידים יותר, גם במסדרון, קל יותר ליצור קשר אישי.
    אני אמנם מתעסקת עם חטיבת ביניים, אבל כמה דברים אולי יעזרו:
    א. אל תסבכי יותר מידי את שיטת התגמול/עונש. מה שקל להבין קל ליישם.
    ב. אל תחששי ליצור קשר עם הבית, קשר ישיר ולא רק הערות במשו"ב כי לא כל ההורים קוראים שם. לפעמים זה מקרה אבוד, לרוב הילד יחשוב פעמיים לפני שיפריע שוב אצלך בשיעור.
    ג. היתרון הגדול שלך הוא הניסויים. אי השתתפות בניסוי הוא עונש לגיטימי שעובד יפה. להיפך, שיתוף תלמידים בהדגמות וכו'..

    בהצלחה

    השבמחק
  2. לוטם, תודה על התגובה המעודדת והרעיונות להתמודדות. תודה גם על העצה שלא להסתבך מידי עם התגמול/עונש, זה גם לא באופי שלי. והרעיון עם הניסויים חכם ומהווה תוצאה הגיונית. אני מאד מעריכה שהגבת בבלוג שלי.

    השבמחק
  3. אני תמיד מנסה לשלב אלמנטים של משחק בתוך מערך השיעור ובדרך כלל זה עובד. למדתי את זה במסגרת לימודי תעודה במכללת בית ברל. אני סיימתי ללמוד טיפול באמנויות ומצאתי עבודה שאני אוהבת תוך פחות מחודשיים. אם זה מעניין אותך, אשמח לפרט יותר על תכני לימוד.

    השבמחק
  4. זה נשמע מאד מעניין, אשמח לשמוע ותודה על התגובה.
    מצטערת ששמתי לב כל כך מאוחר, מקווה שבכל זאת את עדיין בודקת.

    השבמחק